Η λογική στο άλογο

ο πρώτο πράγμα που πρέπει να γνωρίζετε είναι ότι τα άλογα έχουν το δικό τους τρόπο σκέψης και αυτόν ακριβώς χρειάζεται να καταλάβετε, τι είναι δηλαδή “λογικό” για ένα άλογο. Δε λειτουργούν με τον ίδιο τρόπο που λειτουργεί ο ανθρώπινος νους, δε συνδυάζουν ούτε βάζουν σε μια χρονική ακολουθία τα γεγονότα που εμείς μπορούμε να συνδέσουμε μεταξύ τους και να φτάσουμε σε κάποιο λογικό συμπέρασμα. Άρα ο σχεδιασμός και η οργάνωση της εκπαίδευσης πρέπει να προσαρμοστεί στη δική τους και όχι στη δική μας λογική.

Από τη φύση τους τα άλογα βρίσκονται σε μια “ανεπιθύμητη” θέση στην τροφική αλσυσίδα και το σημαντικό είναι το γνωρίζουν. Τα μάτια τους βρίσκονται στο πλάι του κεφαλιού κι έτσι μπορεί να δει τον κίνδυνο να έρχεται με ευκολία, από οποιαδήποτε κατεύθυνση. Όταν πλησιάζουμε ένα άλογο, αυτό δεν μπορεί να ξέρει ποιες είναι οι πραγματικές μας προθέσεις. Το μόνο που μπορεί να παρατηρήσει είναι οι ενέργειές μας, ώστε να επιλέξουν αν θα φύγουν ή θα μείνουν, ανάλογα με το αίσθημα ασφάλειας που θα νιώθουν. Για παράδειγμα, όταν μια μεγάλη τίγρη πλησιάσει ένα κοπάδι γαζέλες ως κυνηγός, ολόκληρο το κοπάδι θα ξεκινήσει να τρέχει και θα προσπαθήσει να ξεφύγει μέχρι ένα ή δύο μέλη του κοπαδιού πληγωθούν θανάσιμα. Από τη στιγμή που το κυνήγι έχει τα επιθυμητά αποτελέσματα για την τίγρη, η ουρά της κατεβαίνει και οι μύες της χαλαρώνουν. Έτσι τώρα μπορεί πλέον να πάρει από το έδαφος το θήραμά της και να περπατήσει ανάμεσα από τις υπόλοιπες γαζέλες του κοπαδιού ενώ αυτές έχουν αρχίσει πάλι τη βοσκή τους. Από αυτό το παράδειγμα διαπιστώνουμε ότι η γλώσσα του σώματος της τίγρης άλλαξε, από μια τίγρη δηλαδή σε υπερδιέργεση, με κινήσεις που εκπέμπουν το μήνυμα “ένας κηνυγός βρίσκεται ανάμεσά σας”, σε μια τίγρη πιο ήρεμη, χωρίς καμία απειλητική διάθεση, σαν να λέει “είμαι απλά μια τίγρη”. Το κοπάδι σε καθεμία από τις παραπάνω περιπτώσεις αντιδρά ανάλογα.

Έτσι το πρώτο βήμα για να πετύχετε μια αποτελεσματική εκπαίδευση του αλόγου σας είναι να το κάνετε να σας δεχτεί χωρίς να νιώθει ότι απειλείται από εσάς. Σίγουρα και εσείς οι ίδοι δε θέλετε να φαίνεστε σαν κυνηγός στα μάτια του αλόγου σας. Το επόμενο βήμα για μια σωστή επικοινωνία μαζί του είναι να σας δεχτεί και σαν αρχηγό του κοπαδιού. Για παράδειγμα, οι επιβήτορες δεν ενδιαφέρονται να “τρέξουν” τα κοπάδια τους. Αντίθετα μια καλή φοράδα αρχηγός ελέγχει και ρυθμίζει τις κινήσεις των αλόγων, χρησιμοποιώντας κυρίως τη γλώσσα του σώματος την οποία καταλαβαίνουν όλα τα υπόλοιπα άλογα. Από τη στιγμή που αποφασίζετε να ξεκινήσετε την εκπαίδευση του αλόγου σας, πρέπει να χρησιμοποιήσετε τη γλώσσα του σώματός σας για να του τραβήξετε την προσοχή και να τη διατηρήσετε ώστε να καθιερώσετε τους εαυτούς σας ως αρχηγούς, όπως ακριβώς συμβαίνει στα κοπάδια αλόγων με τη φοράδα αρχηγό. Αφού αξιοποιήσετε σωστά τη γλώσσα του σώματος, προσπαθήστε να διαμορφώσετε τη συμπεριφορά του αλόγου

Ας αναφέρουμε ένα παράδειγμα για το πώς παρεξηγούμε και συγχέουμε την ανθρώπινη λογική μα αυτήν του αλόγου. Όταν ένα άλογο είναι φοβισμένο ή θυμωμένο, κάνει απότομες κινήσεις με το κεφάλι του προς τα πάνω. Σύμφωνα με την ανθρώπινη λογική, για να αλλάξετε αυτή την ανεπιθύμητη συμπεριφορά του αλόγου σας, για τιμωρία δένετε το κεφάλι του μέχρι να “καταλάβει” το λάθος που κάνει. Παρ’όλα αυτά, αν το άλογο βρίσκεται σε ένταση λόγω του φόβου και της σύγχυσης που του προκάλεσαν οι δικές σας εκπαιδευτικές μέθοδοι, αντιλαμβάνεστε ότι αυτό θα κάνει τα πράγματα ακόμα χειρότερα. Από την πλευρά της λογικής του αλόγου, το δέσιμο του κεφαλιού προς τα κάτω με σκοπό να “μάθει” να μην το ξανασηκώνει, δεν είναι τίποτα άλλο από μία απειλή ή και επίθεση σε βάρος του. Αν από την αρχή της εκπαίδευσης οι τεχνικές που χρησιμοποιούνταν ακολουθούσαν τη λογική του αλόγου ώστε να παραμένει ήρεμο και ήσυχο, θα απέφευγε τις ανεπιθύμητες κινήσεις χωρίς καμία επιπλέον βοήθεια.

Όσοι από εσάς παρουσιάζετε την εκπαίδευση του αλόγου σας σαν μία αποστολή που του έχετε αναθέσει και στο τέλος, αν δε φτάσει στα επιθυμητά αποτελέσματα, το τιμωρείτε, βρίσκεστε σε λάθος δρόμο. Νομίζετε δηλαδή ότι του δίνετε ένα μάθημα, αλλά στην πραγματικότητα το ίδιο το άλογο εκλαμβάνει την τιμωρία ως επίθεση, ως απειλή. Ουσιαστικά δε μαθαίνετε το άλογο με αυτόν τον τρόπο, με το να το μαλώνετε, το μόνο που του μαθαίνετε είναι ότι ο πιο κακός και άγριος “νικά”. Το ιδανικό θα ήταν να του δίνατε κατευθύνσεις για το τι πρέπει να κάνει για να ενεργεί με μεθοδικότητα, λογική και αποτελεσματικότητα.

Αυτό που πρέπει να έχουν στο νου τους οι εκπαιδευτές είναι ότι τα άλογα δεν καταλαβαίνουν ούτε αναγνωρίζουν τα συναισθήματα των ανθρώπων, αλλά τα δικά μας συναισθήματα συχνά δημιουργούν “συγκρούσεις” σε μας και τα άλογα. Αν δεν προγραμματίζουν εκ των προτέρων οι εκπαιδευτές τις τεχνικές και τις μεθόδους τους, οι ανθρώπινες ενέργειες θα καθοδηγούνται από τα συναισθήματα και τα ένστικτα. Καθώς ο άνθρωπος εκ φύσεως έιναι “αρπακτικό” ον με ένα έμφυτο ένστικτο για μάχη, η πρώτη αντίδρασή τουςόταν εμπλέκονται σε καταστάσεις με ένταση είναι η αψιμαχία. Και όσο πιο φοβισμένος είναι τόσο πιο πρόθυμοι είναι να σημιουργήσουν καβγά. Όταν μάλιστα στήνουν μεγάλο καβγά μπροστά σε άλλους με άλογα, προσπαθούν να επιδείξουν την ικανότητά τους να επιβληθούν σε ένα μεγάλο, επικίνδυνο γι’ αυτούς άλογο, ουσιαστικά φοβούνται μήπως καταλάβουν οι άλλοι ότι δεν έχουν τον απόλυτο έλεγχο.

Επομένως, η σωστή και αποδοτική εκπαίδευση του αλόγου βασίζεται στην κυριαρχία του μυαλού και όχι του σώματος.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s